Jak by měl vypadat zralý školák

Někteří rodiče v současné době zvažují nebo zvažovali otázku, zda jejich dítě nastoupí od 1.9.2021 do 1. třídy, zda je zralé a připravené na školní docházku. A možná si nejste stále úplně jistí, i přesto, že už jste podali přihlášku. Dítě by měla škola hlavně bavit, mělo by tam chodit rádo, proto je důležité, aby bylo zralé na školu, jedině tak lze předejít školnímu neúspěchu.

Pojďme si říct, jak by měl takový zralý školák vypadat, co by měl umět. Nebo co také můžeme ještě dotrénovat. 




  • Chce znát odpovědi na své otázky
Každé dítě předškolního věku klade během dne spoustu různých otázek na vše, co ho zaujme. Zralý školák ale také čeká na odpověď a následně hledá souvislosti, doptává se, přemýšlí. 
Pokud se dítě zeptá a než se nadechnete už je pryč, jedná se zřejmě o dítě, které je stále hodně hravé, které nemá zájem o výklad a poslouchání toho, co se kolem něj děje a proč. Nesnažme se proto urychlovat nástup takového dítěte do školy.

  • Zvládá ranní a večerní rituály
Dítě, které nastoupí do 1. třídy by mělo být samostatné v ranních a večerních rituálech. To znamená, že ví, které činnosti je nutné udělat ráno, aby se mohlo jít do školy a které činnosti je nutné udělat večer než se jde spát. Jednotlivé činnosti by mělo být dítě schopné provádět samo bez neustálého upomínkování dospělých.
Tyto činnosti, např. ustlat postel, omýt obličej, nasnídat se, odnést nádobí do dřezu, vyčistit si zuby, obléknout se, vzít si aktovku a odejít z domu, můžete vyznačit prostřednictvím jednoduchých obrázků nebo fotografií a tento sled vyvěsit např. na nástěnku v pokojíčku, na dveře. Dítě si následně už samo kontroluje, co musí udělat a my pouze dohlížíme, jak postupuje. 
Stejně tak můžete vytvořit sled pro večerní rituál nebo pak s nástupem do školy i seznam toho, co vše patří do aktovky.

  • Umí si sám připravit a sbalit věci
Vedeme děti k tomu, že si musí myslet na svoje věci a případně si je nosí ve svém batůžku nebo taštičce. Často se stává, že si děti třeba na výlet chtějí vzít batůžek a do něj dají spoustu věcí. Následně se jim zdá batůžek těžký a řadu věcí předají svým rodičům, aby je nesli oni. Obvykle končí batůžek na zádech rodiče celý.
Takové situace ale můžeme využít k tomu, že dítěti vysvětlíme, co je to odpovědnost za své věci. Buď si vezme něco s sebou a ponese to po celou dobu. Nebo se nechce s ničím nosit, tak ale nebude mít nic. Kromě např. svačiny a pití, které nese taťka.
Stejně tak děti učíme, aby si uměly sbalit batůžek, když jdou k babičce, aby věděly na co nesmí zapomenout a případně aby pocítili důsledky toho, že na něco zapomenou.

  • Vydrží pracovat u stolečku a dokončí svou práci
Pokud dítě nevydrží doma ani ve školce dokončit práci - dostříhat, dolepit, domalovat, všechno dělá rychle, rychle a už od toho utíká, nemůžeme čekat, že změna přijde se vstupem do školy, kde je dětí dvacet a každý má jiné schopnosti a tempo.

  • Hraje si s dětmi, nejen vedle nich
Hrát si s dětmi se učí děti již v mateřské škole. Zde mám na mysli, že dítě respektuje pravidla her, dokáže se dohodnout s kamarádem i bez přítomnosti rodičovské autority. Že dokáže kamaráda poprosit, požádat ho, omluvit se, říct děkuji. To vše je důležité, aby dítě umělo a považovalo to za přirozené chování. Jedině tak můžeme předcházet konfliktům, které mohou vznikat např. v rámci přestávek ve škole.

  • Zná bezpečnostní pravidla
Děti by měly znát základní bezpečnostní pravidla (Pekařová, s.90, 2006):
- vyhýbat se elektrickému vedení, které leží na zemi
- nebrat do rukou náboje a neznámé kovové předměty
- stát na chodníku co nejdále od okraje
- umět se rozhlížet do silnice vlevo, vpravo a rychle vlevo a přejít
- znát telefonní číslo na policii, hasiče a záchrannou službu nemocnice
- umět si zavázat krvácející ránu
- neházet ostrými předměty tam, kde není vidět
- nestát v silnici, ani když nejede auto
- jezdit na kole jen se znalostí silničních pravidel
- nekupovat a nezapalovat výbušné hračky
- nebrat do mokrých rukou elektricky připojené přístroje
- neházet upotřebené zápalky do odpadkového koše
- umět se schovat v bouřce, nestát pod stromem, nenosit kovové předměty
- nepomáhat cizím lidem s břemeny až do neznámé budovy nebo do sklepa
- neházet nikoho do vody ani z legrace, znát hrůzu nehybnosti při poranění míchy
- nenasedat k nikomu neznámému do vozu ani na motocykl
- nové známosti, kdy dospělý něco slibuje, ihned hlásit rodičům

  • Využijte čas pro docvičení nesprávné výslovnosti
Pro dítě, které nastupuje do školy je velkou výhodou, pokud má správnou výslovnost. Sykavky - CSZ, ČŠŽ by měl školák vyslovovat již správně. U hlásek R, Ř se předpokládá, že se dotrénují a vyvodí v průběhu první třídy.
Správná výslovnost je důležitá pro správné čtení a psaní. Dítě píše, tak jak slyší, tak jak vyslovuje. Pokud místo slova ŠIŠKA vyslovuje SISKA, stejně to také napíše. Stejně tak např. u slova RAK vysloví LAK, napíše, co slyší. Pro dítě je tedy náročnější osvojit si správné čtení a psaní, což se může odrazit v jeho motivaci k učení, postoji ke škole.


Jak vidíte, nejedná se o souhrn vědomostí. Převážně se jedná o dovednosti a návyky, které by si mělo osvojit dítě než nastoupí školní docházku. Některé z uvedených bodů máte ještě čas docvičit, a tím usnadnit nástup vašemu dítěti do školy. Ale nejen vašemu dítěti, ale také sobě. Zároveň budete předcházet školnímu neúspěchu dítěte, podpoříte jeho motivaci k učení a posílíte pozitivní postoj k výuce. Mnoho trpělivosti!







Použité zdroje:
PEKAŘOVÁ, Lidmila. Jak žít a nezbláznit se. 1.vyd. Olomouc: 2006. ISBN 80-86606-49-X.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

ALKOHOL, DROGY, ZÁVISLOST NA INTERNETU: CO MÁM JAKO RODIČ UDĚLAT?

Poradenské služby a odborná psychologická pomoc